Nejprve ale musím uvést, že je na lodi vidět, že Standa Klokočník tráví na lodi spoustu času (ne nadarmo má adresu seakayakofil@seznam.cz). A je vidět, že ví, proč který prvek použije – ne snad proto, že by „to tak dělali i ostatní výrobci“, ale prostě proto, že ví, že to na vodě bude nejspíš potřebovat. Teď ty moje poznámky.
Co mě nadchlo:
- Tvar lodě – na vodě vypadá krásně, podle mě nezapře inspiraci anglickým designem, což lodi svědčí. Taky se loď výborně eskimuje. Pochopitelně pro mě, jako začátečníka, je poněkud vratká, ale při průjezdu vlnami za motorákem jsem si vyzkoušel, co to asi je ta sekundární stabilita. Už se těším, až postoupím ze svojí Lookshi V. na něco podobného.
- Dvě denní komory – jedna hodně malá je vepředu a druhá za zády kajakáře.
- Zesílený kýl – je vyztužen dodatečnou vrstvou sklolaminátu.
- Příprava na pumpu na nádní vodu – k mému překvapení a potěšení jí má Standa vymyšlenou tak, že se bude ovládat nohama! To je myslím zásadní bezpečnostní prvek, protože umožňuje „vybírat“ vodu z lodě a současně pádlovat, či udržovat stabilitu pádlem. A šprajda může současně krýt kokpit před natékáním další vody.
- Příprava na připevnění tažného lana na zadní palubu. Výborně vymyšlené řešení se zapuštěnou ocelovou kulatinou (je vidět na fotografiích). Vzhledem k tomu, že má loď skeg, nebude navíc majitele trápit problém se zamotáváním lana do kormidelního systému.
- Víka komor – vím, že mnohé renomované firmy používají stejný systém (gumová kulatá víka), ale mně prostě nějaké to zajištění (nejlépe pevným deklem) schází. Koneckonců po eskimování se obě větší víka prohnula směrem do lodi. Prý ale bude tento nedostatek odstraněn použitím vík jiného výrobce.
- Barva – já bych zlatý prach na palubu asi nepoužil. Ovšem to je opravdu kosmetická záležitost.
O čem nic nevím:
- Skeg – tohle je hodně kontroverzní téma, spousta lidí přísahá na kormidlo, spousta na skeg. Já se přiznávám, že mám na svojí lodi kormidlo, ale nevím, co je lepší.
Do té třetí skupiny patří i záležitost, která se netýká Trieny obecně, ale jen tří lodí, které budou kluci používat na expedici do Grónska. Aby mohli loď dopravit na místo, museli všechny kajaky rozříznout na 3 díly a po přepravě na místo je teprve složí. (Jestli jsem všechno pochopil dobře, tak lodě odjedou najednou na Island, odkud budou po jednotlivých dílech – tedy na 9x, letecky transportovány do Grónska!) Tohle sešroubování lodě je pochopitelně věc ožehavá, já osobně bych se jí snažil dlouhodobě testovat, než bych se na ní spolehl, ale znáte to, času je málo. Každý díl lodě má tedy u spoje vylaminovanou přepážku. V přepážce jsou ještě prolisy a tak jednotlivé díly drží pohromadě částečně ještě před tím, než se spojí několika nerezovými šrouby. Mezi přepážky bude umístěno těsnění a tak by vše mělo fungovat ke spokojenosti uživatelů.
Abych všechno shrnul, mám opravdu radost, když vidím loď, která vzniká z čirého nadšení jejího autora. Držím klukům i lodím na jejich daleké cestě všechny palce, co mám, aby se jim všechno povedlo tak, jako se vyvedl koncert, na který jsem do Obecního domu odjel v tuiliku ještě mokrém z eskimování Trieny.
Teď ještě několik fotek:
Na vodě jim to oběma sluší, že?
A v téhle vodě jsem později eskimoval… Hrdina!
Autor kontroluje, zda je vsechno tak, jak má být.
Detail spoje a také příprava na tažné lano (schází jenom zásek)
Celkový pohled.
Zesílení kýlu.
Standa Klokočník a Petr Gándhí Novotný v centru zájmu celostátních médií.
Ať vám ty úsměvy vydrží!!
VPJ
Diskuse uzavřena.